torsdag, maj 24, 2007

Retuschera ditt liv



Om du känner mig väl så fick du kanske ett julkort på posten förra (eller om det blir förrförra) julen. Det föreställde min då ettårige son som stod i köket till vårt hem och lekte med sitt leksakskök.

Du tyckte att det såg fint ut. Jag har en bekännelse.

I verkligheten tornade sig ett berg av disk upp. Hela köksbordet bakom sonen var fullt av halvdruckna vinflaskor, pastakastruller och tummade glas.

Likt en annan Joe Labero trollade jag bort disken med hjälp av photoshop. Och gissa om så väl farmor som farfar som mormor som morfar som gammelfarmor som gammelfarfar som gammelmormor har uppskattat bilden på ett helt annat sätt än vad de skulle gjort annars.

Låt oss inte förakta retuscheringen.

Låt oss hylla tandställningar, foundations, mascara, bröstimplantat och frisyrgelé.

Verkligheten kan behöva hjälp på traven och det är inget att skämmas för. Konstnären skäms inte över att tavlan behöver en ram, bilhandlaren skäms inte över att bilen behöver bensin, trummisen skäms inte över att trumslagen måste redigeras om digitalt.

Så varför skall du skämmas över de små vardagsknep som används för att få dig att framstå i bättre dager? Skall du sluta raka dig för att vara naturlig? Inte borsta tänderna? Inte tvätta dig? Bara ta på dig kläder som råkat ramla över dig?

Nej. Sträck på ryggen. Var stolt. Säg: ”Jag retuscherar bort allt som jag inte gillar. Allt ifrån finnar, disk och överflödskilon till familjemedlemmar och åsikter.”

2 kommentarer:

Anonym sa...

känns ändå som om jag gick en smula för långt den gången jag retuscherade bort min mellansyrras man på bröllopsfotot för att istället ersätta honom med Brad Pitt =)
Julkort ska dock alltid retuscheras - själv gjorde jag mig en aning änglalik på jobbets julkort - och det är inte särskilt nära sanningen... ;)
/Malin

Andreas sa...

Ha ha!
Ja, den retuschen var kanske att gå ett snäpp för långt... :)
Änglalik... Själv brukar jag sikta ett snäpp högre och försöka se ut som Jesus Kristus själv. ;)