tisdag, maj 22, 2007

MTV stödjer traficking och vi förväntas skratta




Hamnade av någon outgrundlig anledning framför teven, dumburken, eller ”the tube” som trubadurmuken Brother Juniper kallade den på 70-talet.

Bam Margera skojade runt. Kidsen gillar honom. När jag spelar Tony Hawk är han mitt sistaval av många anledningar och den främsta är att han för mig framstår som en tom människa.

Det är något med den här typen av humor som får mig att känna mig väldigt gammal. Missförstå mig rätt. Jag har ett ganska brett smakspektrum. Jag älskar humor som består av små apdockor som pratar bokföring med chilensk brytning, jag älskar lyteskomik av det slag som finns i filmen ”Stuck on You” och jag gillar Chevy Chase-humorn som i mångt och mycket går ut på att stor fånighet kombineras med ett tomt ansiktsuttryck. Men, och det är väl här jag är gammal, humor som överskrider gränserna för hur man bör bete sig mot andra människor…Nej, det är inte kul.

Någon hade idag sprutat vatten på Fredrik Reinfeldt i ett practical Joke som han inte uppskattade. Det var inget roligt med det och man tänkte överväga polisanmälan sas det från pressekreterarhåll… Och där blir det faktiskt roligt tycker jag. Att spruta vatten på Reinfeldt är inte alls kul. Hans reaktion är däremot jätterolig. Tänk att nu sitter en hel stab av politiska taktiker och grubblar över om vatten på kläderna skall få bli en polissak eller inte. Man sitter där och överväger. Underbart!

Men, tillbaks till skateboeardfånet på MTV för där är det annorlunda. Där går det på alla sätt för långt. I dagens program hade Bam fått den briljanta idén att beställa en rysk fru åt sin 23-årige kompis. Denna kvinna hittades på en hemsida. Hon sattes på flyg till Las Vegas. Vi tittare får se hur hon dyker upp, ser förvirrad ut över kamerorna och sedan inleds en konversation som bara består av förnedring.

Jag stänger av.

Det här är traficking och ingenting annat. Illegal handel med människor. Och vi förväntas flina åt det. Hö hö, vad kul! Att den ryska kvinnan är en människa skall vi inte fästa någon vikt vid. Hon är bara en pjäs, en del av rekvisitan. Det lustiga är att en hashrökande 23-åring med slappa kläder och utklädningscowboyhatt skall gifta sig med henne som en skönt tokig grej.

Jag tror att det var Kant som talade om att se människorna inte som medel utan som mål i sig själva och att all god moral kommer härur. Jag delar fullständigt den uppfattningen. Sen må den här moralismen komma sig av att jag i år är precis lika gammal som Jesus var när han dog. Inga jämförelser i övrigt. ;)

/Andreas

Inga kommentarer: