fredag, februari 16, 2007

Om fördelarna av att skära huvudet av producenter med CD-skivor



En skivbolagsdirektör (lustigt ord förresten eftersom jag skulle kunna använda samma om mig själv) står åtalad för att ha hotat radioproducenter till livet om de inte spelar bolagets skivor. Det här påstås vara upprörande.

Han har alltså hotat att skjuta ett antal personer med flertalet skott i pannan och därefter skära huvudet av dem med den nysläppta CD-skivan. Enda sättet att undvika är att spela musiken.

Nu vet inte jag vilket bolag den åtalade står bakom och vilken musik det är han så intressant försöker promota men jag är säker på att det redan nu förekommer klart värre former av subtila hotelser som aldrig någonsin polisanmäls. Dessa kallas i allmänhet för promotion.

När den så kallade public service-stationen P3 väljer sitt utbud så sker det verkligen inte efter kriteriet kvalitet. Nog för att en och annan musikalisk godbit kan slinka igenom det kapitalistiska filtret, men i princip är det bara kommersiell musik eller kommersiell musik med skenbart alternativa ansatser som tillåts nå de svenska radiolyssnarna. På de uttalat kommersiella kanalerna är det än värre.

Vad skall då en skivbolagsdirektör, eller med en bättre beskrivning; en person som ger sig på något så dumdristigt som att ge ut musik man gillar utan att ha ett etablerat företagsnamn och stora summor marknadsföringspengar i fickan göra?

Man kan luta sig tillbaks och skita i hela grejen. Det finns andra stationer som spelar ens musik om den är bra nog, inte minst internetstationer och podcasts. En annan variant är att skära huvudet av radioproducenter med ett så pass trubbigt föremål som en CD-skiva. Jag är inte riktigt själv säker på vilken av metoderna jag föredrar.

/Andreas

1 kommentar:

Anonym sa...

Känd snubbe från Skövde.

http://www2.realtid.se/ArticlePages/200702/02/20070202190218_Realtid573/20070202190218_Realtid573.dbp.asp