lördag, februari 17, 2007

Att bota dödsångest



Ni minns Seneca. Den gamle greken.

Han skrev som bekant boken "Om livets korthet" där han pläderar för att livet inte alls är för kort utan att det istället är så att vi inte gör det bästa av den tid vi har här, att vi inte utnyttjar vår tid till fullo.

Jag har läst Seneca många gånger för att dämpa dödsångest. Det funkar så där. En vis människa påpekade för mig nyligen att jag i en annan fråga hävdade att jag inte "oroar mig över det jag inte kan kontrollera ändå" och att jag därför i konsekvensens namn också borde kunna betrakta döden på ett mer avspänt sätt.

Visst är det så. Helt rätt. Problemet är att inte heller det hjälper.

Det hjälper lite grand att få barn. Allt som bidrar till att förskjuta tanken från det egna jaget hjälper och att ha barn är på många sätt att inse att det finns någon som betyder mer för en än en själv. Inte alltid, men ibland är det så. Jag känner mig ganska säker på att jag skulle ta en kula för den där dampstudsige tvååringen som väcker mig varje morgon med ett uppfodrande "upp!"

Dödsångest handlar om tid och om en känsla av att tiden går ifrån oss och att det i andra änden av livet finns ett oklart ingenting eller en obekant framtid. Det går liksom inte att planera eller tänka sig in i det tillståndet. Det är som att vara lärare och vet aatt den viktigaste lektionen man skall hålla kommer att vara oförberedd.

Nu råkar jag vara expert på oförberedda lektioner och jag vet att man kan krafsa med sig några stenciler och några glada upptåg och att man därigenom alltid är "home safe".

Men döden...

Den lektionen vill man ju hålla med power point, med standupliknande talarkvaliteter och så fattar man att den kommer att ramla på en så där som ett sistaminutenvikariat i franska.

Jag har i alla fall gjort en insikt om hur man kan förskjuta döden, hur man kan få den att inträffa senare. Vad det handlar om är helt enkelt att se till att tiden här på jorden upplevs så långtråkig och långsam som möjligt. Ta farväl av någon du älskar och försök klara dig genom dagarna eller sitt inomhus och titta på dina moccafärgade väggar. Undvik att ha kontakt med andra människor och gör samma sak eller saker om och om igen.

Det här kommer att bromsa tiden. Garanterat.

Jag tror att det var den gamle kåkfararen Einstein som sa det först: Tiden är relativ.

Det enda som finns är upplevelsen av ett liv som rinner oss ur händerna.

På tal om tid... Vad är ett ögonblick? Exakt när inträffar det och hur vet man när det övergår i nästa? Och om det finns ögonblick innebär det att tiden står still i dessa positioner eller är ögonblicket i ständig rörelse?

Usch...

Jag har hittat tillbaks till mig själv som den 23-årige universitetsstudenten som läste Nietzsche som om livet hängde på det. Det där är en plats i livet jag inte gärna besöker igen. Jag var så gammal då, så fruktansvärt gammal...

/Andreas

8 kommentarer:

Martin Domeij sa...

Tyvärr hänger jag upp mig på helt fel saker. Som varför lärare är de enda människor på jorden som använder ordet "stencil". Fast det lugnar min ångest, att fundera på dylika saker. Du kanske borde prova det? Lite som "ord att hata" fast utan det extrema hatet, bara en fundering som uppehåller hjärnan en stund tills den dampstudsige vrålar "upp!" nästa gång.

Andreas sa...

Tack för tipset. Och du har så rätt. I vanliga fall hade jag velat trycka upp din kommentar på stencil men jag inser det olämpliga...
/Andreas

Martin Domeij sa...

Nu inser jag att det ser ut som att jag heter ".", åtminstone för mig. Märkligt. Tidigare har ju mitt förnamn visats. Och angående stencil, ett original kan väl aldrig vara en stencil, eller? Så om du trycker upp min kommentar på ett papper är väl inte det en stencil, men väl kopiorna av sagda papper?
/Martin, eder språkfilosof i förvirringen.

Andreas sa...

Du är väl det enda original som kan vara en stencil då kanske... :)

/Andreas

Anonym sa...

Mer om stencil!

Hakade upp mig såpass att jag nästan var tvungen starta min läsning från början då ordet "stencil" uppenbarade sig. Faktum är att jag just häromdagen pratade om ord som dagens barn inte har en aning om vad det är....jag och mitt sällskap trodde att stencil hörde till dessa, men det används alltså fortfarande?

Ähum....

Annars har jag bara en sak att säga. Fortsätt. Mera. Ska fundera lite över det du just planterat medan jag fixar middagsdisken.

Andreas sa...

Faktum är att jag använde ordet lite så där för att beskriva stereotypt lärarbeteende, men ni kommer bara att hävda att jag skyller ifrån mig... vilket jag väl gör också.

Jag använder tro det eller ej aldrig ordet annars, fast jag skall börja med det. Helt klart. Ett ord som väcker sådana känslor måste få leva kvar.

/Andreas

Anonym sa...

Jag måste bara säga att min dödsångest lättade lite när jag läste det ni skrivit. Hade sådan hemsk dödsångest för en stund sedan. Tänk vad tragiskt, jag är bara 19 år och har redan dödsångest. Jag borde ju njuta av livet, jag har en dotter på fem veckor och en underbar fästman. Anskyr dessa sömnlösa nätter när hjärtat hela tiden sitter i halsgropen. Men jag fick iallafall en stunds ro tack vare att jag hitta hit.

Anonym sa...

Hej!
Och tack för att du skrev din kommentar här. Alltid skönt att veta att man inte är ensam om sin ångest och oro...

Jag tror att det är det enda man kan göra. Fylla sitt liv med den mening som finns här. Att tala med andra och att skapa saker (konst, musik whatever...). Allt sådant hjälper till att hålla ångesten lite på avstånd. Åtminstone för stunden.

Vissa människor slipper helt undan det där som du och jag upplever. De är inte lika plågade av tanken på dödens hotande tomhet.

Det är precis likadant för mig. Jag har ett lyckligt liv på alla sätt. Det är inet det. Man kan ha barn, fantastiska vänner och världens mest meningsfulla tillvaro. Döden finns där ändå som det slutgiltiga hotet mot allting.

Skrämmande... Ja. Ett bra sätt att leva på? Förmodligen inte men det går inte att styra bort sådant.

På gamla kyrkogårdar stod det ofta "tänk på döden". En nästan obehaglig uppmaning men någonstans mitt i allt det här tror jag faktiskt att vi som grubblar över döden hittar till ett djup i tillvaron som också kan ge styrka i livet. Jag tror faktiskt det.