måndag, oktober 31, 2005

Folkpartiet är emot friskolor!



Dags för nya spännande inskränkningar och som vanligt när det gäller tankar som går ut på att begränsa individens valfrihet är det Folkpartiet som står för förslagen.

Jan Björklund och hans kolleger levererar i en debattartikel i DN förslaget att religiösa friskolor omedelbart skall stoppas. Nya tillstånd skall tillsvidare inte ges. Man är nämligen rädd för att regelverket inte hindrar sekteristiska grupper från att etablera sig i skolvärlden. Ideologiska friskolor och religiösa friskolor är enligt Folkpartiet något man skall vara extra vaksam med. De är ofta olämpliga och farliga.

Det intressanta med det här är väl att man måste vara liberal för att vara så dum att man på allvar tror att det går att särskilja ideologiska och religiösa friskolor från andra. Vad är religion Jan Björklund? Vad är en ideologi Lars Leijonborg? Så fort ni försöker ge en heltäckande definition kommer ni märka att ni har gjort bort er.

Låt oss för sakens skull välja den tyske teologen Paul Tillich formulering av religionsbegreppet. Religion är enligt honom ”the ultimate concern”, d.v.s. det som betyder mest för varje människa. Kristendom kan vara din religion, men det kan också pengar, liberalism eller internetporr vara. Allt handlar om hur man förhåller sig till fenomenen. Tillich definition är väldigt spridd, inarbetad i den akademiska världen och många tänkare och forskare skriver under på den.

Därför undrar jag lite försynt vilka friskolor det finns som inte vilar på religiös grund. Alla människor med någon som helst insikt i fenomenet religion förstår nämligen att en friskola startad med strikt kapitalistiska drivkrafter kan vara mer religiös än en muslimsk koranskola. Allt handlar om graden av hängivenhet till sin ideologiska grund.

Folkpartiet tror att vi får ett bättre samhälle om ingen får lov att prägla andra människor med Jesus kärleksbudskap, koranens glädjebud eller hinduismens etiska ickevåldstankar. Däremot tycks man inte ha något emot bortskämda snorvalpar med egoistiska profittankar och egen aktieportfölj.

Själv har jag alltid tyckt att man borde förbjuda friskolor som har som målsättning att syssla med vinstdrivande verksamhet. Utbildning är alltid och skall alltid vara en förlustverksamhet. Den stora bristen hos dagens ungdom (för att låta som om jag var 100 år gammal) är bristen på ideologisk och existentiell prägling i något annat än marknadsekonomi och ultraliberalistisk ”se på mig och mina nya bröst”-anda. Vårt konstruerade och onaturliga valfrihetssamhälle står för ett massivt förytligande och den kapitalistiska friskolan visar vägen.

Jag skulle önska att fler friskolor skulle få startas på sekteristisk grund, att scientologer, vederdöpare, kvacksalvare, terrormuslimer, sjundedagsadventister och Stalinkommunister fick fritt spelrum att vara med och forma den unga generationen. Vi lever i ett pluralistiskt samhälle och åsikter och tankar som är olämpliga kommer i den goda debattens namn så småningom att få stå åt sidan för andra klokare. Arenan är fri och vem som helst kan ge sig in i debatten. Till och med folkpartister.

Så här skulle jag vilja ha det, men det skrämmer givetvis liberalerna eftersom de innerst inne aldrig har stått för något annat än den typ av liberalism där alla som tycker precis likadant skall få lov att göra det i fred, där man kan säga snusförnuftiga saker som ”jag är för frihet” eller ”jag tror på freden” som om det någonsin funnits någon människa som är emot fred och frihet.

Det lustigaste med Björklunds och hans gelikars förslag är att hela deras friskolevänliga politik här faller på eget grepp. Eftersom ingen skola kan avsvärja sig religion eller ideologi har nu Folkpartiet pläderat för att alla friskolor skall upphöra. Det är underbart!

/Andreas

2 kommentarer:

racingpaperplanes sa...

Jag fastnade mest på att jag trodde det stod "muslimsk koreanskola". Sen blev jag så förvirrad att jag slutade läsa. Ja, jag är trött. Sova.

Anonym sa...

Du är förlåten. :) jag blev nog lite tråkigt akademisk i den här bloggen...