torsdag, oktober 27, 2005

Första ledtråden om vilka låtar som kan dyka upp på plattan



Nu har inspelningarna av den kommande plattan kommit så långt att jag vågar mig på att lista de låtar som är aktuella. Några av spåren hänger lite löst och eventuellt skulle någon låt kunna tillkomma. Men så här ser det ut just nu:

Sharp Dressed Clown: Ren spelglädje. Låter rätt så mycket Jayhawks antar jag. Janne spelar boogie-gitarr och jag lirar Rhodes.

The Future That I Leave: Förmodligen den slamrigaste låten på plattan. En fet vägg av elgitarrer. Lite Kent möter Grand Drive möter Matthew Sweet-vibbar.

Black Box: Blir med all sannolikhet nästa singel. Video håller på att spelas in i Trollywood. Mäktigt stämsångsbygge och gästspel på trumpet från Jesper som var med på Blame it on el Niño.

Life is not a Bad Place: Den finska reklamfilmshiten i ny tappning. Mycket Byrds-känsla på den här.

Scars: Akustiska gitarrer och sång. En av mina absoluta favoriter som låt betecknad. Jag tänker Peter Bruntnell här.

New Dawning: Ni har hört singeln antar jag?

Wash Away: Minilåt. 1.30 lång. Distat piano och distad sång. Låter gammal och trasig. Elak text.

Ännu icke namngiven låt: Ytterligare en minilåt. Skriven och sjungen av James. Mörk och intressant. Lite Depeche-känsla.

Crash Helmet Heart: James fina popdänga. James sjunger och jag och Janne spelar fyrhändigt Fender Rhodes.

Silence: Ångest. Hanif på Will Odlham-/16 Horsepower-humör. Den här har ganska lång väg kvar i inspelningsstudion men det bådar gott.

I Feel Better Now: Munspelsdänga. Gladlåt som ändå inte känns ytligt platt. Jag tänker lite Mayflies USA möter Jackson Browne.

Angry Crowd: Extremt skön låt som var nära att falla mellan stolarna en gång till (den kom nästan med på EP:n och nästan med på plattan). E-bow och suggestiv rytm.

Tomorrow is Miles Away From Now: En låt som har lång väg kvar att gå. Jazziga visptrummor och lite Thomas Andersson Whie-känsla.

Ännu icke namngiven instrumentallåt: Björn Olsson släng dig i väggen!

Start All Over: Oj vad vi har jobbat med den här men nu sitter grunden där den skall. Räddningen var när vi började tänka tidig Dire Straits. Skönt knarksväng på den här.

/Andreas