onsdag, oktober 05, 2005

Logopedofili



I måndags kväll sköljde vreden över Hanifs två mest sjungande medlemmar. Vi insåg att vi båda hade det gemensamt att vi varit reserver hos talfröken för läspande s-ljud.

Alltså, vi fick gå dit när de ordinarie talfelarna var sjuka. Så när hon som inte kunde säga r och han som tokstammade låg hemma i röda hund eller nåt så var det dags för mig att gå in i ett litet rum och säga saker som ”skatan satt stilla samtidigt som svanen simmade”.

Det ondskefulla med det här var att man gjorde mig medveten om problemet samtidigt som jag inte fick någon direkt möjlighet att lösa det. Två besök om året hos talfröken för ett läspande barn är lika fruktbart som två besök om året på gym för en bodybuilder.

Ni kanske hör att det sticker till lite vasst i era öron när ni lyssnar på Hanif. Skyll inte på oss. Det är som att anklaga en utvecklingsstörd för att han är ”så jävla störig”. Vi gör så gott vi kan och vem vet, en dag kanske det knackar på min dörr igen och så står hon där utanför med sin talfrökenväska och sin lilla talfrökenspegel. Jag slår vad om att hon kommer att mumla nåt om att någon är sjuk och jag slår vad om att jag kommer att se henne djupt in i de terapeutiska ögonen och säga: ”skatan satt stilla samtidigt som svanen simmade”.

/Andreas

3 kommentarer:

Anonym sa...

I might just come and spam your family and especially your mother! You didn't enjoy reading the blog since you do not understand a single word in swedish.

And remember: Jag kommer att bussa talfröken på dig!

Martin Domeij sa...

*Reserver*?! Det var nog fan det mest absurda jag har hört på bra länge.
Däremot har jag aldrig tänkt på något läspande ljud i er musik. Men jag kanske har fullt upp att lyssna efter komprimerade glissljud och grejer...

racingpaperplanes sa...

Jag minns att jag under lågstadieperioden tvingades in till en tjock tant, som skulle lära mig att klippa rakt med en sax! Jag tror jag dessutom skulle lära mig att rita innanför förutbestämda linjer. Vilka trauman!

Nej jag kan inte klippa rakt än idag och jag skiter i det också! :)