tisdag, juni 21, 2005

Väder och vind



Det finns något djupt kränkande och svårt obehagligt med meteorologer. De är vår tids häxkonstnärer, siare, överstepräster. De är det yttersta beviset på att vi alla antagit naturvetenskapen som statsreligion och att vi därmed (enligt i pricip alla världsreligioner) bör ha kvalificerat oss för en lång och mödosam tid i ett brinnande helvete.

Perspektivet är den dumleende Stockholmarens, medkänslan är den empatistördes. Det spelar ingen roll hur dåligt vädret blir i Norrland eller Skåne - meteorologen är lika lycklig för det.

Skojar med nyhetsankaret gör han/hon också. Alltid på ett platt, ytligt, småborgerligt och dumglättigt sätt. "Ja, du... det blir till att ta snökängorna på..." och så vidare.

Men meteorologen är en lögnare. En falsk profet. För vädret följer sina egna lagar och om meteorologen verkligen kunde skåda in i framtiden så skulle världen inte sett ut som den gör.

Jag kräver, nej inte bara kräver, jag hotar massmedia till livet om ni inte omedelbart slutar sända rapporter om det ni tror skall ske - nöj er med det som redan har hänt.

/Andreas

3 kommentarer:

Martin Domeij sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Martin Domeij sa...

Det jag skrev först kom jag på inte stämde, eftersom jag har lärt mig av Hanif-bloggen att man ska erfara, inte veta, så jag tog bort den igen.
Man erfar att det regnar på midsommar, inget annat.

Anonym sa...

Just det! :)