fredag, juni 10, 2005

Små detaljer



Livet är så beskaffat att det är små detaljer som gör hela skillnaden. Små händelser får oerhörda konsekvenser. Du och jag, ja till och med Lars Leijonborg, är resultatet av något så bagatellartat som ett vanligt hederligt samlag.

Att du existerar är rent statistiskt obegripligt och omöjligt. Det krävdes att just dina föräldrar valde att just då ha samlag, därefter satte en spermietävling in där chanserna att vinna är mindre än att vinna Vasaloppet. Tänk sedan tillbaks och du inser att för att dina föräldrar skulle finnas så krävdes det exakt samma sak av dina mor- och farföräldrar. Och för att de skulle finnas (vilket är en förutsättning för att du finns) så krävs det att deras föräldrar… och så vidare i all oändlighet.

Jag blev våldsamt påmind om det här med små detaljer idag. Satt nämligen i bilen på väg hem och precis innan ett stoppljus så lyckades en glassig bil med en sån där vanlig femtioplussgubbe med borgerliga värderingar tränga sig förbi på ett fult sätt. Jag blev nästan onödigt irriterad och störde mig på att han lyckats komma förbi.

Två minuter och ett stoppljus senare ser jag framför mig hur samma bil med våldsam fart ränner in i en motorcykel som tillsammans med det par som sitter på den flyger över bilen. Jag ser blod, en totaldemolerad bil, en femtioplussgubbe i shorts som helt chockad hoppar ur bilen och sedan bara tittar bort. På marken ligger först och reser sig sedan den ene motorcykelpersonen. Den andra kommer aldrig längre än till sittande läge. Alla är vid liv men det ser inte bra ut. Inte alls.

Så slår det mig att det kunde varit jag. Om han inte hade trängt sig före eller om jag till varje pris hade försvarat min rätt att komma först så hade det kunnat vara jag som nästintill körde ihjäl två motorcyklister vid spårvagnshallarna i Svingeln idag.

Det är de små detaljerna i livet som gör hela skillnaden. Tänk på det och ta vara på den tid och det liv vi har.

/Andreas

Inga kommentarer: