fredag, juni 29, 2007

Om rakryggade banktjänstemän och fulla häckar



Häromdagen drabbades jag av två tänkbara bloggtexter. De hade liksom inte med varandra att göra, men nu sitter jag ändå här och tänker att det kanske går att få ihop två tankar till en på något vis.

Först funderade jag över uttrycker ”häcken full”. Vad menas? Vad är den egentligen full av? Jag har häcken full… Det känns inte riktigt bra.

Sen åkte jag förbi det lokala bankkontoret och såg en banktjänsteman kliva ut ur lokalen och in i sin bil. Det slog mig att han gick med rak rygg på ett alldeles speciellt sätt, på ett sätt som bara människor gör som bär kostym men som ändå inte riktigt vuxit in i kostymen så att säga. Banktjänstemän bär ofta kostym på detta sätt.

Det är raka ryggar på banken.

Vad i helvete gör dom på banken efter tre? frågade sig Hasse och Tage. Jag vill vända på frågan. Vad i helvete gör dom på banken innan tre?

När jag var kanske tjugo – det var på den tiden människor faktiskt betalade räkningar och annat genom att gå in på bankkontoret – skulle jag ta ut pengar i en bankomat. Minneslapparna kunde tyvärr inte ges och jag kände mig osäker över hur mycket pengar jag hade på kontot, så jag klev in på bankkontoret som låg alldeles där för att ta reda på den saken.

Jag fick då reda på att det minsann var min egen uppgift att hålla reda på den saken. ”Du skriver väl upp i en bok varje gång du tar ut pengar?” frågade hon. ”Det gör alla”, sa hon. ”Du tror väl inte att någon annan skall hålla reda på din ekonomi åt dig”, fortsatte hon och blängde på mig som om jag var en idiot. Jag tror till och med att hon han kalla mig för oansvarig innan jag trots allt kunde få reda på mitt saldo.

Sådant är jag aldrig med om längre. Förklaringen är enkel. Satkärringen jobbar säkert kvar men jag är nu en drygt trettioårig gubbfan och en sådan säger man inte samma saker till. Jag vet att INGEN skriver upp sina bankomatuttag i en bok och jag vet att en otrevlig banktant har en chef som jag kan be att få tala med. Framförallt så frågar jag inte om det går att få reda på sitt saldo jag förutsätter att det går och det gör det också.

Jag tror att de har häcken full på banken och att det är därför kontoret stänger så tidigt och jag tror att det är därför de går med så raka ryggar. Prova själv hur enkelt det är att gå med krokig rygg och ett välmatat anus.

Oj, jag gick över gränsen där va?

Finns det barn som läser bloggen?

Förlåt.

Så går det när man försöker förena två oförenliga tankar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack Andreas! You made my day, ha ha! Fantastiskt intressant inlägg som får smilgroparna att gå upp betydligt på en Kicki som släpade fötterna till jobbet idag. Vad de gör på banken innan kl. 15.00? Jo, min mamma jobbade på bank i hela sitt liv, och hon hade alltid häcken full, men hon var inte speciellt rakryggad för det :). Men hon gjorde å andra sidan sitt jobb till skillnad från den där satkärringen som bara ville sätta en 20-åring på plats... Har också tänkt på det där att spolingarna med kostym ofta har ganska bra hållning. En anledning till det (förutom att de har häcken full) kan vara att man känner sig viktig när man har kostym och därför sträcker på sig men också att det syns mer tydligt om man har dålig hållning i kostym och därför sträcker på sig. Men din förklaring låter betydligt troligare OCH roligare :). Ha det!