onsdag, mars 28, 2007

Om föraren och fuskåkning



I den senaste reklamkampanjen mot fuskåkning formulerar sig Göteborgs Spårvagnar på följande sätt:

Tack för att du stämplar! Du gör mitt jobb lättare, och jag kan koncentrera mig på att ge dig en skön och behaglig resa. /Föraren


Man låter det alltså framstå som om det är spårvagnens förare som bryr sig om ifall man stämplar. Man vill också övertyga oss om att stämplandet skulle påverka ett antal saker.

Jag har några frågor:

1. På vilket sätt blir en spårvagnsförares jobb lättare av att människor stoppar ett kort i en grön automat eller håller upp ett annat kort framför en blå automat?
2. På vilket sätt hindras en spårvagnsförares koncentration av att människor inte stoppar ett kort i en grön automat eller håller upp ett annat kort framför en blå automat?
3. Finns det någon spårvagnsförare som på allvar ser som sitt huvudfokus att "ge dig en skön och behaglig resa"?

/Andreas

3 kommentarer:

Anonym sa...

=)

Ja du....dina frågor är det ju ingen idé att svara på.....däremot hamnar jag 20 år tillbaka i tiden (GUD vad gammal jag känner mig nu)då jag som 13-åring åkte fast i en kontroll. Mellan Linnéplatsen och Marklandsgatan....två stora män och en liten liten liten flicka som ögonblicket alldeles innan varit stor och stolt....och alldeles förfärligt tjuvåkande.

När jag klev av och gick hemåt såg jag knappt vägen för tårdimman, tänk alla som sett mig och som hört mina dåliga ursäkter. Hårt i handen höll jag böteslappen. SÅ många hundra kronor, hur skulle jag få ihop det?

Aldrig tjuvåkt sedan dess. En kombinaton av feghet, skrämselhicka och moralisk mognad.

Andreas sa...

Själv tjuvåkte jag av misstag en gång i Majorna-trakten. Jag var väl 18 tror jag. Hade köpt månadskort men glömt aktivera det. Det slutade med böteslapp och att en 50-årig gubbe utmanade mig på karateduell... Ja, det är sant. Han var väldigt upprörd över den fuskande ungdomen och jag sa väl något rappt tillbaks. Det visade sig att idioten tillhörde den lokala krateklubben och att jag på något sätt mitt i en ordväxling tackat ja till att göra upp i deras klubblokal.

Jag smet därifrån. Mitt svarta bälte har jag fått trots att jag alltid vänt andra kinden till.

/Andreas

Anonym sa...

Jag har kommit på det. Det är självklart när man tänker på det, det är vanligt hederligt klassförtryck, fast med ovanligt effektiv (och samtidigt subtil) metaforik. Det är klart att busschauffören har bättre chans att göra sitt jobb om det finns tillräckligt många medborgare som stämplar. Och det är klart att samhället bygger på att det finns en underklass, som inte har råd att fylla sitt dubbelgarage med senaste SUV-modellerna, utan måste åka kollektivt till sin arbetsförmedling - för att stämpla.