lördag, mars 03, 2007

Bananen är en frukt



Ni kan sorten. Med sneda leenden och överlägsna naturvetarskratt säger de saker som ”bananen är ingen frukt den är ett bär eftersom den växer i klasar på ett träd” eller ”jorden är inte rund den är i själva verket snarare oval om man studerar den noga”.

Dessa begåvade gossar (de är nästan alltid gossar och har nästan alltid läst teknisk linje eller naturvetenskapligt program på gymnasiet) visar sig gärna på styva linan genom att självsäkert fastslå en sanning som strider mot den konventionella.

”Jaha”, säger Hanif-bloggens trogne läsare (jag vet vem du är), ”men är inte det precis vad du Andreas själv alltid gör?”

Jo, men jag vill i mitt stilla humanvetenskapliga sinne inbilla mig att det finns en avgörande skillnad. Om man skall säga tvärt emot alla andra så skall man verkligen säga tvärt emot alla andra, inte ge sig på vanligt folk med dumheter påhittade av forskare som tappat sansen efter att ha fastnat i Linnés sexualsystem eller sådant man vet efter att ha läst för många nummer av Illustrerad vetenskap.

Intressanta sätt att säga tvärt emot på är att t.ex. mena att bananen inte är en frukt utan i själva verket en sorts hudkräm som ännu inte tagits i bruk eller att påstå att jorden inte är rund utan i själva verket platt och att vi faktiskt har väldigt få informanter att lita oss till som verkligen har sett jorden utifrån. Det är ett fåtal astronauter och kosmonauter som alla är de slavar under politiska system som inte tillåter att denna sanning avslöjas.

Här följer en snabbt ihopkommen lista på tio icke-konventionella motåsikter som jag gärna vurmar för:

1) I Sverige umgås man mer kontinentallt än man gör på kontinenten. Vi pratar jättemycket med varandra på bussen och vi umgås över generationsgränserna på krogen.
2) Porren är den nya folkbildningen och är på alla sätt en viktigare källa till kunskap än t.ex. nationalencyklopedin.
3) Vanliga skor innehåller mer fett än ett äpple.
4) En stor stark är vare sig särskilt stor eller stark.
5) Barn kör bättre bil än vuxna.
6) Européer har snedare ögon än asiater. Motsatt åsikt kommer sig av en geometrisk missuppfattning.
7) Hans Holmér hade helt rätt när det gäller det så kallade Kurd-spåret.
8) Chevy Chase är en större skådespelare än Anthony Hopkins, Jack Nicholson och Greta Garbo tillsammans.
9) Benny Hill står för en intelligentare typ av humor än Monthy Phyton.
10) Lars Leijonborg är inte alls dummare än en guldfisk.



/Andreas

3 kommentarer:

Martin Domeij sa...

Kan vi inte debattera "äldre än mig"/"äldre än jag" också? Snälla?

Andreas sa...

Jo, det kan vi. Vilken är din position och framförallt har du en åsikt som är bättre än jag? :)

Den där "jag" och "mig"-grejen är för övrigt en språklig konstruktion skapad under senare år av regelfascister som inte kan acceptera språkliga variationer. "Bättre än mig" är en gammal fin form som använts i alla tider jämsides med "bättre än jag".

/Andreas

Martin Domeij sa...

Jag har åsikter som är bättre än både dina och dig :)

Men, för en gångs skull är vi helt överens. Så det sket sig.