måndag, mars 19, 2007

Första klassens död



British Airways ber om ursäkt och den här gången är det inte, som man kanske kunde tro, en ursäkt avsedd att gälla existensen av hela det patetiska land som enligt en undersökning jag läst förbrukar minst toalettpapper i hela Europa.

Ursäkten gäller att man låtit en avliden kvinna flyga första klass.

Hon dog under pågående flygtur och personalen valde då att uppgradera henne från andra till första klass eftersom en död person skulle upplevas som minst störande där (det här förvånar mig föga). Den sörjande dottern fick också flytta med och sitta i stolen bredvid. Turbulensen i luften gjorde att kroppen ramlade ur stolen titt som tätt och chocken av att modern precis dött gjorde att dottern grät högljutt.

Det är nu jag börjar tänka lite.

Vad skulle de ha gjort då? Låta henne sitta kvar? Ja, förmodligen, men vilken är skillnaden mellan att vara död i första eller andra klass?

Människor dör, har jag förstått, lite var som helst. Ofta i sängen hemma eller på olika vårdplatser men ibland kommer liemannen på besök i luftrummet eller i något annat offentligt rum. Vad är det som är så konstigt och farligt med det? Döden är livsfarlig, det förstår jag, men dödsplatsen är väl helt egal.

Själv tycker jag nog att det var ganska fint av British Airways att ge henne förstaklassbiljett utan extra kostnad.

/Andreas

1 kommentar:

Martin Domeij sa...

Vän av ordning undrar ju direkt om det inte var i första hand dottern som blev uppgraderad för att få dricka bättre gravöl än den som pöbeln i andra klass satt och snörvlade i sig med sina oborstade arbetarnävar?

Särskilt som de inte använder toalettpapper menar jag.