torsdag, mars 01, 2007

Det mediala lidandet

Jag har under en längre tid samlat på det som skulle bli en hel hemsida men som nu istället får bli dagens bloggpost.

Idén uppstod när jag började fascineras av de fotografier som i kvällstidningarna används för att ackompanjera artiklar som handlar om människor som hittat tänder i chipspåsen, fått en julskinka från Scan som krympte i ugnen, inte fått lyssna på Arne Weise i TV eller som fått ett träd nedblåst i senaste stormen.

Det jag pratar om är de fotografier som uppenbart regiserats för att vi betraktare skall tycka riktigt synd om dessa offer.

Det blir något komiskt med alltihop. Särsklit när man tar det ur sitt sammanhang och sätter ihop alla bilder. Jag förstår att mitt publicerande nu bryter mot upphovsrättslagen men jag hoppas att rättighetsinnehavarna förstår att det är ett konstverk, en slags sampling där själva kollaget skapar en ny verklighet.

Jag vill förtydliga att jag har valt bilder där människor inte drabbats av några särsklit allvarliga incidenter... Även om bilderna ibland kan få oss att tro det. Min favoritbild är för övrigt den sista bilden. Den föreställer två arga centerkvinnor som är arga över att pengar slösats någonstans på porr och sprit. Sen är jag väldigt förtjust i mannen med tanden i jordnötterna också.





























/Andreas

Inga kommentarer: