torsdag, februari 02, 2006

Perfect für den wilden und extremen Look



Danska muslimer är upprörda. Ja, mer än någonsin alltså. I ett så pass främlingsfientligt land är det givetvis lätt att bli upprörd, för danskar hatar inte bara svenskar (som tycker att danskar är sååå ”gemytliga”) utan också araber.

Sen har jag personligen väldigt svårt att förstå upprördheten. Om det inte hade varit för att det är så obehagligt med allt vapenskrammel och alla flaggbål så hade reaktionerna nästan känts komiska, lite Monty Phyton-aktiga så där.

Det är fel på ursäkten, tycker man, och efter att ha läst i Jyllands-posten så får man väl hålla med om att det är samma typ av ursäkt som barn levererar när föräldrarna tvingar dem att be om ursäkt. Alltså ungefär: ”Vi ber om ursäkt för er reaktion, men inte för vårt agerande.” Det blir också lite komiskt. Man ber om ursäkt för det enda man inte kan be om ursäkt för, men undviker att be om ursäkt för det enda man kan be om ursäkt för.

Jag har inte sett nidbilderna, men spontant är jag positiv till alla nidbilder och förlöjliganden av allting. Personligen tror jag till och med att saker mår bra av att utsättas för kritik och förlöjliganden. Varför tror ni till exempel att dansbandsmusiken är så stor?

Men, förmodligen var bilderna både tråkiga och onödiga, särskilt i ett land som Danmark där muslimer redan innan var förtryckta. Det är fegt att sparka på den som ligger. Att det ibland kan vara roligt är en helt annan sak.

Tillbaks till ursäkten. Den är tydligen formulerad olika på engelska, danska och arabiska – man säger inte samma sak. Det är givetvis märkligt och upprörande och kommer mig att tänka på en stylingprodukt jag har hemma.

Jag använder mig nämligen av ett så kallat ”hair gum” som alternativ till frisyrvax. Det fungerar väldigt fint till min vad frisören kallar ”skandinaviska hårtyp”. På den svenska produktförklaringen står det ”släpp loss ditt hår med Hair Gum”. Detta har till tyska översatts på följande sätt: ”Perfect für den wilden und extremen Look.”

Visserligen har jag två viskande gymnasietjejer att tacka för min trea i tyska, men så mycket förstår jag att det är ett helt annat budskap man ger den tyska marknanden.

Jag borde givetvis känna mig kränkt och på sätt och vis tror jag att jag gör det. Än så länge har jag dock inga planer på att demonstrera eller hota med våld. Det bör rimligen bli nästa steg.

/Andreas

1 kommentar:

Anonym sa...

Om man ser dom live på Pusterviksbaren eller café Japan då?