torsdag, februari 23, 2006

Memento te mortalem esse



På en plats har jag mer än en gång varit nära att köra över så kallade fotgängare med ett så kallat fordon. Denna plats heter Anders Perssonsgatan och de jag nästan kör på kallas för vuxenstuderande. Jag är lite oklar över vad de studerar på Lernias lärocenter, men mer och mer talar för att det faktiskt handlar om studier i vad som händer när man riskerar livet för att slippa vänta på röd gubbe.

Jag tror att förklaringen till varför det gås extra mycket mot röd gubbe och varför man gärna kliver rakt ut i vägen framför bilar på just denna plats ligger i att vuxenstuderande sysslar med en "andra chans". Med det här menar jag att vuxenstudier innebär en möjlighet att ta igen det man missat tidigare, man får en extra chans, ett extra liv om du så vill.

Alltså, på Lernia tycks Ismael och hans kolleger lura i människor att man alltid får en chans till, att man kan plugga matte igen om man slarvat på gymnasiet, eller att man kan leva ett nytt liv efter att man blivit ihjälkörd av en SAAB 900.

Det här stämmer inte. Minns tjänarens viskning:

Memento te mortalem esse.

/Andreas

2 kommentarer:

Anonym sa...

det måste vara all värdefull kunskap vi fyllt deras huvuden med som gör dem alldeles glömska, såsom partikelverb och interjektioner. satan!
jag har aldrig haft nån betjänt så jag vet inte vad du snackar om...

Anonym sa...

Ja, det behövs nog i allmänhet en betjänt för att förstå vad jag säger. Eller en liten lässlav kanske... enligt antikt snitt. :)