onsdag, januari 18, 2006

Att göra sig lustig



Jag har på senare tid stött på formuleringen ”göra sig lustig” i flera sammanhang. Så började jag fundera över hur man gör, alltså hur gör man så att man blir lustig? Är det samma sak som att man är lustig?

Nej, det verkar inte riktigt så. Någon säger något roligt och då är det lustigt. Detta ökar sannolikheten för att han skall vara lustig. Den som däremot gör sig lustig verkar vara den person som har sagt eller gjort något i syfte att vara rolig, men som vederbörande tycker har gått över gränsen för det anständiga.

Att göra sig lustig tycks alltså betyda: ”Du tror att du är rolig men du är bara oförskämd.”

Jag använde själv formuleringen nyligen här i bloggen men jag tänker härmed omgående bannlysa den från mitt mentala lexikon. Det är nämligen ingen som tycker att den som gör sig lustig är lustig och det tycker jag är förbannat oförskämt mot den som bjuder till.

Bättre vore väl att acceptera att man inte riktigt klarar av lyteskomik, satir och personangrepp, än att anklaga den som levererat ett skämt man inte gillar för att ”göra sig lustig”. Onekligen har man ju ändå förstått att det var någon slags humor med i bilden.

Eller som de säger i Stockholm: ”Ingen sån där humor va.”

/Andreas

4 kommentarer:

Martin Domeij sa...

Är det Benny Hill på bilden?

Anonym sa...

Självklart. ;) Lustighetens okrönte kung!

Anonym sa...

Är det inte lite som när man försöker göra sig snygg. Man blir inte snygg då utan det ser bara ut så. Och förresten, det där med humor. I Stockholm är humor inget man skämtar om. Och det är just det som är problemet.

Anonym sa...

Kanske men som med skönhet borde det tillåtas att ha olika smak. Om man t.ex. "gör sig lite mat" eller "gör sig besvär" så får man ju just mat och besvär som resultat av görandet. När det gäller lustigheten så tycks den som säger det mena att det inte alls är lustigt... Jag tycker att situationen känns olustig ;)

Kanske är det Stockholmarnas fel att det ser ut som det gör med formuleringen "göra sig lustig".