torsdag, juli 26, 2007

Mördarmänniskor



Överallt detta prat om mördarsniglar. Tidningarna frossar i artiklar om lämpliga bekämpningsmedel, kockar levererar förslag på recept och det tipsas om att mörten nappar på agn med mördarsnigel. Ord som snigelplåga och snigelinvasion finns snart i ett nyordslexikon nära dig.

Hur blev det då så här? Hur kommer det sig att annars milda och timida djurälskare med glädje stampar sönder, eldar upp, fryser in och slår ihjäl små oskyldiga varelser?

Att döda sniglar har blivit en folksport och ett kärt beteende snart lika stort som Allsång på Skansen, lådvin i husvagn eller hustrybyten i radhusområden. Alla dödar sniglar för sniglarna skall bort.

Jag tycker synd om snigeln. Lilla snigel akta dig.

Till och med själva ordet mördarsnigel är en konstruktion i syfte att demonisera snigeln till den grad att utrotandet av honom upplevs som acceptabelt. Nu tycker ni att jag går för långt (och det gör jag så gärna) men faktum är att man i nazityskland hade samma retorik för att legitimera utrotandet av judar.

Jag tror att det är den avskaffade fastighetsskattens fel. Husägare har fått hybris, blivit galna, tappat förståndet. De står där i sina trädgårdar med alldeles för mycket pengar och tid och istället för att ondgöra sig över araber, socialbidragstagare eller andra samhällsfiender ger man sig nu på snigeln. Araberna och socialbidragstagarna har ju redan oskadliggjorts med hjälp av den borgerliga segregationspolitiken som gjort att husägare genom ekonomiska omfördelningar av resurser, från de mest behövande till de minst behövande, nu har råd att lägga ofantliga summor pengar på plasmateveapparater och snigelgift.

Det finns helt enkelt ett överskott av kapital hos snigelhatare och snigelhatare blir man om man äger fastighet med tillhörande trädgård. Fastighet med trädgård äger man i Sverige endast om man är gammal, ”helsvensk”, landsortsbo eller av annan anledning lever i ekonomiskt överflöd.

Så, snigeln är vår stolte revolutionär, den perfekte kommunisten. Han kryper fram som ett spöke över Europa… Jag ser med glädje fram emot en ännu större invasion nästa år.

/Andreas

3 kommentarer:

Anonym sa...

Då måste jag fråga dig - har du någonsin r å k a t trampa på en mördarsnigel barfota? Det gjorde jag idag och det var så obehagligt att jag nästan höll på att svimma. Men jag håller med dig - debatten har drivits upp till absurdum :).

Andreas sa...

Oj! Nej, det har jag aldrig gjort. Jag har cyklat slalom mellan dem i Lärjedalen och förundrats över att en cykelbana kan innehålla mer snigeltäckt yta än icke-snigeltäckt... Ganska ofta krossade mina hjul sniglar och det kändes inte bra.

Att trampa!!! Usch... Det låter rätt så äckligt...

Men visst är de väl ändå söta på något vis?

Anonym sa...

Jag håller med dej! Jag bor i ett hus som har trädgård runt sig med en massa sniglar i och jag är skitrik!

Asta