onsdag, juli 18, 2007

Att sålla agnarna från vetet gäller inte bara vid brödbak...



Tobias heter en jämnårig kille som enligt dagens tidning tycker om att baka bröd och att odla örtväxter. Han glömde under några år att betala sin TV-avgift och han tycker att det är viktigare att svenska arbetsplatser besitter kompetent personal än att Sverige tar hand om mordhotade, åsiktsförföljda, krigstraumatiserade eller till exempel våldtagna barn.

Så här säger Tobias, som händelsevis råkar vara din folkvalde – den du röstade in att företräda dig i invandrarfrågor:

”Folk ska veta att det är ett arbete som är inträdesbiljetten till Sverige och inget annat”

Därmed slår han ett slag för arbetskraftsinvandring med liknande argument som bland annat liberalnazisterna Folkpartiet använt tidigare. Folkpartiet vill ge bonusar till språkbegåvade nysvenskar och Tobias vill att de skall veta därute i till exempel Somalia och Irak att till Sverige kan man minsann inte tro att man bara kan komma och lata sig. Tänk på det när bomberna faller. Tänk på det när kvinnor och barn våldtas. Tänk på det när ni flyr för era liv. I Sverige, där har den som bäst behövs på jobbet förtur, inte den som bäst behöver hjälp.

Jag mår illa.

Man skall inte gömma flyktingar, säger Tobias i tidningsintervjun. Man gör flyktingarna en ”björntjänst”, säger han och kunde lika gärna fortsatt: ”och en björntjänst gör ju ingen glad. Var nöjd med livet som du lever här”.

Det är det han menar. Gilla läget, skulle Tomas Ledin sagt istället. Gi la la la la läget. Ge dig frivilligt av tillbaks till det land du flydde ifrån eller skaffa dig ett jobb illa snabbt fast ingen vill ha dig eftersom du har fel efternamn och eftersom kriget skadat dig och gjort dig oduglig som samhällsbyggare.

Att ställa krav är att bry sig. Ryck upp dig! Tänk inte mer på den där massvåldtäkten, tänk inte mer på den där olyckliga incidenten då din tvåorige sons hjärna rann ut genom kulhålet! Skaffa jobb då för fan! Ni kan ju inte bara komma hit och leva på våra pengar!

Den medmänniska som skulle komma på tanken att sätta sig upp mot Tobias och hans gelikars teori om det lämpliga i att ibland skicka människor mot död och lidande anklagas för att i själva verket vara dem som gör de hjälpsökande människorna skada.

Flyktingarna vet alltså inte bäst själva. Omtänksamma och gästfria människor som upplåter sina hem vet inte heller bäst. Bäst vet Tobias. Han vet också receptet på flertalet bröd och kan namnet på många örter (men han hade tyvärr under några år svårigheter med att förstå det krångliga svenska systemet med tevelicens).

Jag äcklas.

Tomas Andersson Wij har skrivit en låt som heter Sommaren 77. Texten är värd att publicera i sin helhet:

Sommaren sjuttiosju
var du gömd hos oss
I ett radhus med altan
Du hade flytt ditt land
och kommit ända hit
Och sen tvingats fly din man

Jag var fem år och du satt hos mig en kväll
Och sa, glöm aldrig bort det här

Om du någon gång
måste lämna allt
Då är mitt hem ditt hem
Om du någon gång
måste lämna allt
Då är mitt land ditt land

Ikväll hörs grindarna
Rassla till och låsas
Jag ser flygplansljus
Vad som hände dig sen
Vet vi inget om
Är du där ute ännu?

Jag är en man idag
jag har pengar, jag har jobb
Har ett hem och mer ändå

Om du någon gång
måste lämna allt
Då är mitt hem ditt hem
Om du än en gång
måste lämna allt
Då är mitt land ditt land

Planet landar nu
Polis och hundar här
I Sverige kallt och rått
Planet öppnas nu
Polis och hundar här
Ser dig gå av
och föras bort

/Andreas

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Var precis och besökte min kära far och nämnde att det fanns ett band i Sverige som hette Hanif. Efter lite sökning på nätet och någon timme senare hade gruppen ett fan till.

Min far är förövrigt Hanif fd. Pizzabagare i Hammarkullen

Andreas sa...

Är det sant?! Det är din far som har gett bandet sitt namn. Vi är från Hammarkullen allihop (utom James som är från Gårdsten) och vi brukade hänga på Gloria på Hanifs tid... Bandet bildades ungefär samtidigt som Hanif sålde stället, så vi beslutade oss för att ta över namnet så att säga... Hoppas inte han tar illa upp för det. Vi gillade ju Hanif och Glorias pizzor.

/Andreas

Anonym sa...

Han tycker att det är kul att ni tagit namnet efter honom och önskar er all lycka till. Själv är han bosatt med sin fru och barn i Polen där han driver ett antal restauranger och hotell framgångsrikt. Lycka till!!!