söndag, september 17, 2006

Äntligen - Mer paté!!!




Så har då vi svenskar sagt vårt. Den här gången bad vi om lägre ersättning om vi blir sjuka eller arbetslösa. Vi bad om ökade inkomstklyftor i samhället och om mindre pengar till skolor, dagis och sjukhus. Det hade nämligen blivit lite för mycket där tyckte vi och för lite till den egna laxpatén.

Var fjärde svensk är alltså moderat och det borde innebära att den här bloggen har ungefär en modrerat läsare. Inte illa. Kanske är det Reinfeldts frisyr som kittlar och lockar dig. Du tror att han är som en av de där tuffa grabbarna i Idol-juryn som vågar ta tuffa beslut eftersom de ju verkligen vet vad som gäller - vad branschen kräver alltså.

Du bryr dig inte om den där killen med utstående öron som inte kunde sjunga och kallades för tondövt skämt eller tjejen som var för tjock för att få lov att vara artist. Du bryr dig inte heller om alla de människor som snart kommer att få se konsekvenserna av din, Maud Olofssons och alla andra högerextremisters badtunneallians.

Det gäller ju ändå inte dig.

Jag tror att det var Kain som sa det bäst strax efter att ha stuckit kniven i sin lillebror: "Skall jag taga vara på min broder?"

Nej, du skall tydligen inte det. Inte än på fyra år i alla fall.

/Andreas

4 kommentarer:

Martin Domeij sa...

Var vi inte uppe i fem läsare?

Anonym sa...

Ja, men jag tänker att vi liksom sossarna har gått tillbaks lite eftersom ledaren uppfattas som uppblåst. ;)

racingpaperplanes sa...

Jag ser det som lite positivt ändå. kanske kommer min dotter som börjar skolan nästa år få Mauds Shiitake till lunch! Och kanske kommer hon få en bättre skola nu när de högerkristna grisarna äntligen får vända allt upp och ner där. De har väl lovat att skolorna ska bli bättre? Betyg från sexårsverksamheten borde väl vara givet? Sen hoppas man att hon får en homogen skola, där alla ser lika dana ut, lär sig samma saker, får lika mycket aga av sin högerkristna grislärare när de inte uppfört sig, och där svaga elever slås ut så fort som möjligt för att skapa en elit av framtida ariska svenskar. Jag bitter? Näää då. :)

Anonym sa...

Jag trodde i min enfalld att dina tankar var nåt som alla i vårt avlånga land längta efter och tog till sig likt Sveriges Rikes lag!!!

//TT