lördag, september 16, 2006

Demokratin segrar alltid!



Till dig som spenderar stora och viktiga delar av ditt liv på att vänta på mina bloggtexter i förhoppning om att de skall förändra ditt liv eller åtminstone bringa lite klarhet eller oreda i vår existentiella djungel kan jag bara be om ursäkt. Det var ett tag sen sist.

Men så läste jag att allas vår favoritunderklädesmodell Anna Nicole Smith låtit flyga in sin egen obducent för att undersöka den döde sonens kropp.

Det är värt en bloggtext. Det är värt en reflektion.

Sin egen obducent?

Det här valet är husläkardiskussionen inte lika het, vilket är synd för om så hade varit kunde Moderaterna tagit draghjälp av Anna Nicole på samma sätt som den lede Fi tar draghjälp av Jane Fonda.

Men, och det är här jag häpnar av min egen storhet som tänkare, tänk om Jane Fonda är Fi:s egen lilla obducent, Gudrun Schymans eget sätt att granska det lik som finns kvar efter ett en gång så intressant feministiskt projekt.

Jag har hört att kvinnor både vill och kan samt att de kör bättre bil än höns. Jag betvivlar inget av dessa påståenden. Däremot betvivlar jag starkt att vanliga kvinnor är lika korkade som de som försöker konstruera kvinnobilar som lämpar sig för förvaring av sminkväskor och som har pedaler anpassade för högklackade skor eller att vanliga kvinnor är korkade nog att ha något som helst intresse av att rösta på ett parti som har så lågt i tak att inte ens feministen Göran Persson kommer in genom dörren med doktorshatten på.

Det är val imorgon och min text spretar åt alla håll.

Lars Leijonborg sitter kanske hemma redan nu och surfar sig till morgondagens valresultat (jag är säker på att Sören Holmberg redan kommit över siffrorna). Fredrik Reinfeldt sitter kanske hemma i tvåhundrakvadratsvillan och ser på den lågavlönade estniska barnflickan med sina sängkammaraktiga Peter Le Marc-ögon. Självaste Göran Persson polerar kanske hatten och har skickat iväg Anitra för att köpa ut. Lars Ohly, den gamle kommunisten, gör förmodligen det en kommunist gör bäst – nämligen ingenting och Maud Olofsson badar gissningsvis badtunna med lågavlönade ungdomar som skrubbhjälp. Det döda skinnlagret skall bort och det är mycket jobb som återstår. Göran Hägglund ber kanske en stilla bön till Gud om svaret på frågan att om gud är god och samtidigt allsmäktig varför finns det då ett Kristdemokrateratiskt parti som vill att den förste skall komma ännu längre fram och att den som är sist skall vara utan pengar.

Själv sitter jag framför datorn. Skall strax gå och handla. Mat och blöjor. Imorgon röstar jag på Peter. Anledningen är enkel. Jag har ingen aning om vad han gör just nu. Kanske är det en minkfarm, kanske sprutar han biobränsle över hela Norrland. Tanken svindlar. Tanken lockar.

Det blir Miljöpartiet imorgon.

Demokratin har segrat. Än en gång.

/Andreas

4 kommentarer:

Martin Domeij sa...

Ursäkten är accepterad.

Anonym sa...

Ha ha ha!!!

Menar du min bloggfrånvaro eller min röst på miljöpartiet? :)

Martin Domeij sa...

Jag tänkte på bloggfrånvaron. Ditt ställningstagande uppfattade jag inte att du bad om ursäkt för, men hela inlägget kanske kankse var en enda stor avbön av något slag?

racingpaperplanes sa...

Själv röstade jag på Maria. Inte fan hjälpte det. Eller jo de gick ju fram med en halv procent eller nåt.