lördag, maj 06, 2006

Hagamannen är oskyldig!



Det är bara att gratulera mänskligheten till att den naturvetenskapliga och biologistiska dumheten totalt segrat över varje uns av sunt förnuft. Det här får man bevis för dagligen.

Nu senast är det Expressen som tar upp att Hagamannens hjärna skall röntgas. Det kan nämligen vara så att ”den kan ha en skada som får honom att överfalla och stympa kvinnor”.

Om det vore så att omänskligt råa serievåldtäkter, brutala överfall och mordförsök var någon slags hudklåda eller yttrade sig ungefär som koncentrationssvårigheter så skulle jag kanske invända, men göra det lite tystare.

Men här snackar vi om tanken att den så kallade Hagamannen kanske inte på något sätt bör hållas ansvarig för sina gärningar. Han kunde ju inte hjälpa det. För honom fanns det inget val. Att våldta kvinnor om man har ”rätt” typ av skadad hjärna är inte konstigare än att nysa när man är förkyld.

Tror du på det här?

Jag antar det. Det måste vara du som tror att man kan hitta hela vår existens i laboratorier och att varje tendens till personligt ansvar för sina gärningar är en utvecklingsbiologisk konstruktion. För om det inte är jag och inte är du som tror på det här… Vem är det då?

Det kommer snart att komma en tid när otrohetsgenen, barnmisshandelscentrat i hjärnan, gruppvåldtäktsstimulin och ”glömma betala skatt”-deffekten hittas i våra hjärnor. Visst kommer det bli skönt att slippa ta och kräva ansvar. Inte minst barnuppfostran kommer att bli en dans på rosor.

Den här bloggtexten var förresten ingen viljehandling. Forskare hittar i skrivande och läsande stund ett litet veck i min hjärna som tycks förklara allt… Och vänta… där någonstans hittar man också svaret på frågan om meningen med...

Jag har sagt nog. Resten överlåter jag åt det oberoende vitamininstitutet i Schweiz.
/Andreas

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där institutet minns vi allt... Var det inte ett mjällschampo som var på tal i den eran?

Anonym sa...

Jepp :)