torsdag, juli 07, 2005

Vilket Maiden?



Frågan på allas läppar i dessa jag kommer också ihåg hårdrocken-dagar är "ska du på Maiden"? Motfrågan som aldrig kommer att ställas är: "Vilket Maiden?" Det finns nämligen bara ett Maiden.

Men det är nåt annat också. Vissa företeelser eller namn tillåter att ett led stryks, andra gör det inte. Och vissa kräver det rent av.

Om någon, till exempel din mamma, säger att hon gillar Elvis så frågar du inte "vilken Elvis menar du - Presly eller Costello". Elvis är Elvis.

Rio de Janeiro är Rio men Los Angeles är inte Angeles. Pippi Långstrump är Pippi men Karlsson på taket är inte Karlsson.

En förklaring till det sistnämnda exemplet skulle kunna vara att Karlsson är ett vanligare namn är Pippi men hur skall vi förstå fallet Maiden eller exemplet Rio.

Jag vet inte, men en teori är att vi söker oss mot tvåstavighet. Smeknamn innehåller som bekant alltid två stavelser. Vi förkortar och förlänger namn så att de skall få just två stavelser - Charlotta blir Lotta och Bo blir Bosse. Man kan ge hur många exempel som helst.

Och tänk efter:

Ri o (tveksamt exempel men det blir väl så med två vokaler på raken antar jag)
Mai den
El vis
Pi ppi

Hursomhelst, så skall jag i alla fall inte gå på Maiden... Ja, Iron Maiden alltså. De intresserar mig inte. Seal Maiden tycker jag däremot verkar spännande.

/Andreas

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha, menar du om det brittiska bandet Iron som spelar på Nya på lördag. ;-)

Anonym sa...

Nej jag menar den keltiska musikalen Seal. ;)