söndag, maj 15, 2005

Upphovskvinnarätt



I dessa upphovsmannadiskussionsdagar kan det vara bra att påminna sig själv om att allting har en upphovsman. Någon skapade jorden. Någon har myntat begreppet "incest, familjefest". Någon kom för första gången på idén att säga "ge mig ett... ge mig ett... vad blir det då?" Någon har hittat på "hellre en back i hallen än ett hack i ballen". Någon har hittat på det rasistiska och roliga skämtet om nopplisar. Någon kom på den där med två tomater som gick över en väg... och så vidare i all oändlighet.

Poängen är att det finns en hjärna (i flera fall är dock just ordvalet hjärna olämpligt) bakom allting.

När man diskuterar huruvida det bör vara olagligt att ladda hem annans musik eller att stjäla drejade föremål från en keramiker så glömmer man lätt bort det här. Det vore faktiskt rimligt att killen som kom på den där med nopplisarna får en tia eller så varje gång min farbror drar skämtet. Eller hur?

/Andreas

2 kommentarer:

racingpaperplanes sa...

Jag har aldrig hört den där med nopplisar... Är det nåt lokalt göteborgsskämt som man lyckats undgå? Jag vet dock att någon också bör ha upphovsrätten till fraserna "Fitta, fat, handgranat" samt "Det är sexigt att betala skatt"... Jag undrar om de båda är släkt.

Anonym sa...

Åh... Har du missat nopplis-skämtet? Jag har tyvärr inte råd att dra det för dig...

Sexigt att betala skatt - det var väl Sahlin va? Troligtvis hon som ligger bakom fitta, fat, handgranat också.