söndag, mars 13, 2005

Skit i traditionerna!



Det är bra med reklam som talar om vad vi vill veta. Inte för att de alltid har för avsikt att säga allt, men ibland är det den enklaste sak i världen att lista ut hur saker och ting egentligen ligger till. Ett gammalt exempel på det är Posten som hade en slogan som löd: ”Posten en pålitlig partner”. För en freudiansk felsägare är det lätt att genomskåda den dolda intentionen med detta budskap genom att lägga till ”...kommer aldrig för tidigt”. Jag minns även ett bostadsbolag som skröt med att de hade ”hus att rivas i” eller om det var ”hus att trivas i”. Jag vet inte, det uttalas likandant i alla fall.

Ett annat, mer aktuellt exempel är McDonalds-driven där det påstås att ”den dagen McDonalds serverar gott kaffe tillverkar Gustavsberg pappersmuggar”. Jag har försökt, men inte lyckats associera ordet muggar till annat än muggar som man sitter och skiter på. Saken blir ju inte mindre tydlig av att kaffet på McDonalds åtminstone tidigare mer påminnt om sånt som ofta lämnas i porslinsmuggar av ovannämnda tillverkare.

Det positiva som jag kan se i detta är att en annan slogan blir begriplig – nämligen ”livet har sina goda stunder”. Jag har förvisso alltid kunnat hålla med om att livet har sina goda stunder, såväl som dåliga. Jag har tidigare bara inte förstått vad detta har haft med McDonalds att göra.

/Janne

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vet inte varför men jag kommer att tänka på en klassisk rap-låt från Hammarkullen. Inspelad med ping-pongad porta.

Grym blogg Janne! :)