fredag, januari 28, 2005

Nivån på samtalen i våra sandlådor



Man får ofta höra att en diskussion med stilfulla personangrepp befinner sig på så kallad sandlådenivå. Med detta tror jag man menar man att diskussionen har blivit löjlig och dum.

Jag förstår inte. Kan någon hjälpa mig förstå? Vad är det egentligen för fel med alla de konstruktiva diskussioner som dagligen förs i vårt lands sandlådor?

Som jag minns det handlade sandlådesnacket mycket om ”titta på mitt fina sandslott”, ”får jag låna din grävskopa”, ”använd spaden istället”, ”vill du se hur högt jag kan gunga” och så vidare. Och vad är då så olämpligt med nivån på dessa samtal?

Tänk er istället om sandlådebarnen sa dumheter som ”att tänka rätt kring sandslottet är stort, att tänka fritt är större” eller ”det är viktigt att vi respekterar varandras oliktänkande kring det här kulspelet” eller ”jag kanske inte fullt ut förstår sättet du gungar på men jag beundrar din vilja att finna ett eget artistiskt uttryckssätt”

Inte kan ni väl på fullt allvar hävda att det är så ni vill ha det?

/Andreas

Inga kommentarer: