måndag, april 11, 2005

Jens Orbacks söta matematik



Jens Orback, eller vår söte diverseminister som Johan Hakelius kallade honom härförleden, har slagit till igen. I sin iver att blidka massornas hunger efter politisk korrekthet får han ibland självaste Leijonborg att framstå som kärringen mot strömmen.

Det roliga med Orback är dock att det alltid går snett. Han ville visa sin fördomsfrihet och blandade in mosterns häst, han ville visa sin etniska öppenhet och började in i dumhet kämpa för polisaspirerande Sikhers rätt att bära turban på jobbet. Kort sagt: Orback är rolig.

Nu har han uttalat sig om mäns våld mot kvinnor och på något konstig sätt får han till och med det att bli roligt.

Åke Kihlström vid institutionen för arbetsvetenskap på Handelshögskolan har räknat efter konstens alla regler och kommit fram till att våldet mot kvinnorna kostar ungefär 900 kronor per skattebetalare, då har han tagit hänsyn till såväl direkta som indirekta kostnader. Det här är häpnadsväckande och tänkvärt även för oss som redan blivit klara med vårt jämställdhetsarbete.

Nu ser Jens Orback sin chans. Han uttalar sig. Nej, säger Orback, jag ”tror att kostnaderna är betydligt högre”. Det här säger han utan att själv ha räknat en siffra, utan att ha konsulterat någon som helst källa. Han bara tror att det blir mer. Ungefär som när han trodde att mostern levde med en häst, utan att kolla först, eller när han trodde att det fanns tusentals polisaspirerande Sikher i Sverige, givetvis även denna gång utan att kolla först.

Jens tänker så här: Om jag säger att jag tror att det är mer, så visar jag att jag redan innan kände till att kostnaden var enormt hög. Jag visar att jag har koll. Dessutom stillar jag den tilltagande politbyrån av elitfeminister. Om Jens hade sagt att ”jag tror att kostnaden är betydligt lägre” så hade han fått fan och hans moster (hon bor tydligen inte med en häst) för det.

Allas vår söte diverseminister kunde ha valt att kommentera själva saken istället, han kunde valt att ta del av annan forskning och underbrygga sin tes med denna, men då skulle han inte heller ha varit så söt som bara han kan vara.

Nästa steg är nu att satsa fyra miljoner på ett större forskningsprojekt om de samhällsekonomiska konsekvenserna av mäns våld mot kvinnor. Det här förslaget väntas Orback med all sannolikhet säga ja till. Egentligen är det konstigt, för han vet ju redan nu bäst själv hur det hela ligger till.

Man inser utan större huvudräkning att den här forskningen kommer att kosta ungefär 50 öre per skattebetalare. En sak vi nu aldrig någonsin får höra Orback säga är: ”Nej, jag tror att kostnaden kommer att bli betydligt högre än så.”

/Andreas

Inga kommentarer: