onsdag, februari 28, 2007

Ordning OCH uppförande



Snart skall det införas betyg i ordning och uppförande. Ett batteri av trögtänkta beteendefascister sätter stor tillit till det här. Skolvåldet kommer att försvinna och likaså de förhatliga kepsarna, trasiga jeansen, könsorden och allt annat som står ivägen för klassisk bildning om Origenes eller det periodiska systemet.

Betyg i ordning OCH uppförande. Låt oss fundera en smula på det här.

Det är viktigt att vi har klart för oss vad ordning är och vad uppförande är, det är ju trots allt dessa två ord som skall betygsättas.

Enligt SAOB är ordet ordning inlånat från tyskans ”ordnung” ett ord som bland annat flitigt användes i nazityskland. Tänk bara på en fras som ”ordnung must sein”.

Betydelsen av begreppet ordning är inte helt enkel att självklart fastställa. Bland annat handlar det ju om turordning eller liknande i linje med begreppet ”ordningsföljd”. Jag tror dock att det är betydelsen 3 av begreppet ordning i SAOB som Björklund och hans golfgubbekompisar åsyftar. Låt mig citera:

viss ordning (i bet. 1) l. viss utvecklings- gång l. form l. visst sätt l. skick l. tillstånd l. vissa förhållanden i enlighet med en bestämd regel l. lag (som är grundad på naturlagarna l. de allmänna lagarna för mänsklig samlevnad l. på praxis l. som fastställts gm överenskommelse l. beslut av myndighet); äv. om en dylik regel l. lag l. bestämmelse; äv. övergående i bet.: bruk, skick, sed, praxis; numera nästan bl. i sg. (se dock , , b, företrädesvis i fråga om en dylik reglering l. ett dylikt lagfästande av allmänna förhållanden. Den gamla l. bestående ordningen. Införa en ny ordning med avseende på rättegångsväsendet.


Okej så själva ordningsdelen av betyget skall förhålla sig till hur väl eleverna följer de regler som finns givna i naturlagarna. En rimlig tolkning av det här är att man t.ex. bör bestraffa en elev som på något sätt trotsar naturlagen genom att inte lyda gravitationslagarna eller liknande. Vi lärare (jag är ju en sådan om ni inte visste det) bör med andra ord inte tillåta elever att sväva fritt i klassrummen.

Det verkar också som om man skall stödja sig på de allmäna lagar som fastställts. Jag antar att det till betygskriterierna kommer att bifogas något slags häfte om kepsbruk, kjollängd, vilka ord som är fula, vad man inte säger till klasskamrater, hur starkt man får tala i ett rum (fastställd decibelnivå), om man får tala utan att räcka upp handen, om man får vara otrevlig och vems tolkning av otrevlig det är som gäller.

Men det stannar ju inte där för med betyget i ordning och uppförande vill man bevisligen föra in en parameter till, nämligen ”uppförandet”. Uppförande är onekligen någonting annat än ordning (annars hade det räckt med ordet ordning) och också något annat än ”reda” (som vissa personer ju också gärna vill ha tillsammans med ordning i skolan, men ändå vill man inte betygsätta det ordet – fråga mig inte varför). Vad menas då med ”uppförande”?

Ja, man kan ju t.ex. uppföra en teaterpjäs men i SAOL föreslås också den korta förklaringen ”bete sig”. Att uppföra sig är alltså att bete sig.

Jag har lite svårt att hålla isär sakerna nu. Det vore fint om den inom området outbildade skolministern Björklund och hans logopedbehövande kompis Leijonborg förklarade för mig.

Vilket beteende är det man skall mäta och på vilket sätt skiljer sig beteendet ifrån ordningen? Hur mäter man beteende? Vad gör man med en elev som beter sig på ett för alla parter önskvärt sätt men bryter mot tingens ordning genom att till exempel äta ärtsoppa på onsdagar, ha högerskor på sig på vänster fot, kamma sidbena när modet föreskriver rufsig frisyr, levitera när naturlagarna säger att det är omöjligt och så vidare? Är det så att säga ordningen som styr uppförandet eller är uppförandet överordnat ordningen?

Frågorna hopar sig och då har jag ändå inte sagt ett ord om hur det här ämnet skall förhålla sig till den elevdemokratiska idén om att alla skall få vara med och forma och påverka sin utbildning. Går det t.ex. att elevdemokratiskt få igenom lagar som föreskriver att god ordning är att promenera i sidled i korridorer eller att kladda namnet på snygga popstjärnor på bänken? En intressant tanke även om jag inser att mitt namn sällan kommer att hittas på bänklocken. Jag är ju trots allt en lärarjävel också. ;)

/Andreas

Inga kommentarer: